Forum www.zaocznipedagogika.fora.pl Strona Główna
 Strona glówna  •  FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy  •  Galerie  •  Rejestracja  •   Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj 
Wykłady z metod 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.zaocznipedagogika.fora.pl Strona Główna -> Wykłady i ćwiczenia - NOTATKI
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor
Wiadomość
Gość







PostWysłany: Pon 10:54, 31 Mar 2008  

to sa dwa wykłady z metod Wesoly
Powrót do góry
Marti1988
Użytkownik



Dołączył: 15 Gru 2007
Posty: 64
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gr II :) <SIEWIERZ>

PostWysłany: Pon 11:16, 31 Mar 2008  

Struktura wykładu
1. informacje wstepne
2. metodologia ogólnaa metodologie dyscyplin szczegółowych
3. pojęcia i cechy poznania naukowego
4. cele poznania naukowego
5. funkcje nauki
6. proces badawczy i jego uwarunkowania
7. struktura procesu badawczego

Metodologia - (ogólna) waska dyscyplina; nauka o metodach badawczych stosowanych w nauce
"idem per idem" - to samo tym samym (masło maslane)
"ignotum per ignotum" - definiowanie wyrazu niezrozumiałego wyrazem niezrozumiałym
metodologia ineteresuje sie okreslaniem hipotez a hipoteza przypuszczalnymrozwiązaniem problemu
1. techniki gromadzenia danych empirycznych
2. metody statystyczne
3. ogólna teoria pomiaru
4. teorie definicji i wnioskowania
5. klasyfikowanie i porzadkowanie obiektów
6. formułowanie i weryfikowanie hipotez
Metodologia to teoria nauki (szeroka definicja - metodologia)
Pojęcie metodologi:
1. W jaki sposób powstja teorie naukowe?
2. jakim przeobrażeniom podlegają teorie naukowe?
3. wg jakich reguł należy prowadzić badania naukowe?
KHUM- metodolog, który opisywał, że rozwój nauki ma charakter indywidualny (proces falsyfikacji hipotez)

Metodologia ogólna a metodologie nauk szczegółowych:
specyficzne dla specyficzna dla
danej nauki ----> wiedza ---> danej nauki
metody badań ogólnometodologiczna metoda badań

stopień sprawdzalności wiedzy : (matematyzajca wiedzy)
* informatywna zawartośc
* ogólność
*ścisłość
*prostota
*pewność

pewnośc wiedzy:
a) psychologiczna - występouje zawsze, wewnetrzneprzekonanie
b) epistemologiczna - stopień potwierdzenia, komfirmacja hipotezy w świetle uzyskanych danych empirycznych
c) logiczna - stopień niezawodności hipotezy stał sie teorią

cele poznania naukowego:
* zewnetrzne - wynika z funkcji jakie nauka pełni w zyciu ludzi wtedy, gdy jest stosowana do realizacji pewnych zadań teoretycxznych i praktycznych
* wewnetrzne - cele jakie stawiaja sobie bezpośrednio dabacze

funkcje nauki:
* deskryptywna (opis)
* eksplanacyjna (wyjasnianie)
* prognostyczna (predykcje przewidywania)
* praktyczna (zastosowanie wiedzy w praktyce)

uwarunkowania procesu badawczego
1. zewnetrzne (kontekst praktyczny)
2. wewnetrzny
a) logika procesu badawczego
* stan swiadomosci metodologicznej
* standardy realizacji procesu badawczego
b) psychologia procesu badawczego
* zmienne psychologiczne zwiuązane z badaczemn
* zmienne psychologiczne związane z osoba badaną

paradygmat - model powodzenia badań naukowych (ilościowe i jakościowe)

proces badawczy - ciąg nastepujących po sobie czynności badawczych gdzie ważna jest czynność, ilośc a także kolejnośc w jakiej sa wykonywane

etapy procesu badawczego
1. ustalenie struktury zmiennych
2. sformułowanie problermatyki badawczej
3. formułowanie hipotez
4. operacjonalizacja zmiennych
5. dobór metod pomiaru
6. wybór procedury weryfikacyjnej
7. dobór próby badawczej
8. przeprowadzenie badań
9. opracowanie wyników badań
10. przyjecie bądz odrzucenie hipotez
11. generalizacja wyników badań - wnioski koncowe


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Marti1988
Użytkownik



Dołączył: 15 Gru 2007
Posty: 64
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gr II :) <SIEWIERZ>

PostWysłany: Pon 11:30, 31 Mar 2008  

wykład II

struktura wykładu
PROBLEM BADAWCZY
1. ogólna postac
2. pytania badawcze
3. klasyfikacja problemów

problem badawczy - tyle co pewne pytanie lub zespół pytań na które odpowiedz ma dostarczyc badanie

wg Cackowskiego
PROBLEM BADAWCZY
1. sytuacja problemowa - przezycie przez badacza nmiepokoju zwiazanego z niewiedzą oraz chęcia jej uzupełnienia w oparciu o posiadana wiedzę
2. problem - logiczne ujecie niewiedzy oraz potrzeby wiedzy
3. pytanie - gramatyczna konstrukcja wyrazająca sytuacje problemową i bedącą jezykowym odpowiednikiem problemu

rodzaje pytan badawczych
1. Pytania rozstrzygniecia - rozpoczynaja sie od partykuły pytajnej "czy" i mozna udzielic na nie jednej z dwóch wykluczającyhc sie odpowiedzi "tak" lub "nie"
2. pytania dopełnienia - wszystkie te które nie zaczynaja sie od "czy" : moga to być pytania "który", "jak", "od którego", "w jakim stopniu", "dlaczego"

problemy istotnosciowe
*"jakie zmienne niezalezne X sa istotne dla zmiany Y?"
*"jaka wartośc przyjmuje zmienna Y gdy zmienna X przyjmuje pewna wartosc Z?"
*"czy zmienne niezalezne wpyłwają na zmienna Y a kazda oddzielność nioezaleznie od postaci pozostałych czy też wchodza ze sobą w interakcje?"
problemy o zaleznosciach
* "jaka jest zaleznosc zmiennej Y od zmiennej X dla niej istotnych?"
*" jaka postac związku funkcjynego łaczy zmienną Y ze zmiennymi niezaleznymi dla niej istotnymi?"

ZMIENNA - własciwosc, cecha która przybiera różne wartosci z przedziału liczb rzeczywistych (ilościowe) z przedziału nazw (jakosciowe)

rodzaje zmiennych:
1. zmienne zależne Y - cecha którą czynimy przedmiotem naszego badania której związek z innymi zmiennymi chcemy okreslic, zbadać (SKUTKI)
2. zmienne niezalezne X - cechy które wpływają na zmienna zalezną (PRZYCZYNY)
3. zmienne zakłócające - (wystepuja uniwersalnie, okazjonalnie) cechy które zakłócaja przebieg badania
a)zmienne zakłócajace okazjonalne - hałas, brak narzedzi, nieodpowiedznia temperatura pomieszczenia, złe samopoczucie osób badanych, złe oświetlenie
b) zmienne zakłocające uniwersalne
*związane z osoba badaną - lęk przed ocena, zachowanie badanych ("dobra osoba badana", "lojalna osoba badana", "negatywistyczna osoba badana")
* zwiazane z osoba badacza - samospełniajace sie proroctwa (hipoteza), efekt Pigmaliana (projektowanie przez badaczy w stosunku do osób badanych ich nastawien)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Marti1988
Użytkownik



Dołączył: 15 Gru 2007
Posty: 64
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gr II :) <SIEWIERZ>

PostWysłany: Pon 11:32, 31 Mar 2008  

wykład II

struktura wykładu
PROBLEM BADAWCZY
1. ogólna postac
2. pytania badawcze
3. klasyfikacja problemów

problem badawczy - tyle co pewne pytanie lub zespół pytań na które odpowiedz ma dostarczyc badanie

wg Cackowskiego
PROBLEM BADAWCZY
1. sytuacja problemowa - przezycie przez badacza nmiepokoju zwiazanego z niewiedzą oraz chęcia jej uzupełnienia w oparciu o posiadana wiedzę
2. problem - logiczne ujecie niewiedzy oraz potrzeby wiedzy
3. pytanie - gramatyczna konstrukcja wyrazająca sytuacje problemową i bedącą jezykowym odpowiednikiem problemu

rodzaje pytan badawczych
1. Pytania rozstrzygniecia - rozpoczynaja sie od partykuły pytajnej "czy" i mozna udzielic na nie jednej z dwóch wykluczającyhc sie odpowiedzi "tak" lub "nie"
2. pytania dopełnienia - wszystkie te które nie zaczynaja sie od "czy" : moga to być pytania "który", "jak", "od którego", "w jakim stopniu", "dlaczego"

problemy istotnosciowe
*"jakie zmienne niezalezne X sa istotne dla zmiany Y?"
*"jaka wartośc przyjmuje zmienna Y gdy zmienna X przyjmuje pewna wartosc Z?"
*"czy zmienne niezalezne wpyłwają na zmienna Y a kazda oddzielność nioezaleznie od postaci pozostałych czy też wchodza ze sobą w interakcje?"
problemy o zaleznosciach
* "jaka jest zaleznosc zmiennej Y od zmiennej X dla niej istotnych?"
*" jaka postac związku funkcjynego łaczy zmienną Y ze zmiennymi niezaleznymi dla niej istotnymi?"

ZMIENNA - własciwosc, cecha która przybiera różne wartosci z przedziału liczb rzeczywistych (ilościowe) z przedziału nazw (jakosciowe)

rodzaje zmiennych:
1. zmienne zależne Y - cecha którą czynimy przedmiotem naszego badania której związek z innymi zmiennymi chcemy okreslic, zbadać (SKUTKI)
2. zmienne niezalezne X - cechy które wpływają na zmienna zalezną (PRZYCZYNY)
3. zmienne zakłócające - (wystepuja uniwersalnie, okazjonalnie) cechy które zakłócaja przebieg badania
a)zmienne zakłócajace okazjonalne - hałas, brak narzedzi, nieodpowiedznia temperatura pomieszczenia, złe samopoczucie osób badanych, złe oświetlenie
b) zmienne zakłocające uniwersalne
*związane z osoba badaną - lęk przed ocena, zachowanie badanych ("dobra osoba badana", "lojalna osoba badana", "negatywistyczna osoba badana")
* zwiazane z osoba badacza - samospełniajace sie proroctwa (hipoteza), efekt Pigmaliana (projektowanie przez badaczy w stosunku do osób badancyh)


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Paati
Użytkownik



Dołączył: 16 Sty 2008
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ch grupa 3 :]

PostWysłany: Pon 17:07, 31 Mar 2008  

dzieki Kwadratowy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Marti1988
Użytkownik



Dołączył: 15 Gru 2007
Posty: 64
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gr II :) <SIEWIERZ>

PostWysłany: Czw 15:03, 17 Kwi 2008  

Wykład III z 12,04

Podział zmiennych ze względu na wielkość zbioru
a) zmienne dwuwartosciowe (dychotomiczne i zdychotomizowane)
b) zmienne wielowartosciowe - przybierają więcej niż dwie wartości
Podział zmiennych ze względu na typ skali pomiarowej
a)zmienne nominalne
b) porządkowe
c) interwałowe
d) ilorazowe

skale nominalne - np ankietasą mniej dokładne, badaja wartości nominalne, nie wyciągają wniosków, dają mniej precyzyjny wynik a jedyna operacja matematyczna to wynik odpowiedzi

skale porzadkowe - umożliwiają ustawienie kolejności, umożliwiaja upożądkowanie np kwestionariusz do pomiaru samooceny; dokładna kolejność; ustala sie pierwotną tabelę a na końcu tabelę liczebności

skale interwałowe - między wartościami isnietją równe odstępny; precyzyjne badanie

skala ilorazowa - umożliwia stwierdzenie o ile skala A jest wyższa od skali B

Wskażniki - wskazują że daną zmienną mamy doczynienia; wskaznikiem zmiennej Z nazywamy takie zjawisko W któregozaobserwowanie pozwoli nam w sposób bezwyjątkowy, lub Z określonym czy chocby wyższymod przeciętnego porawdopodobieństwem określić iż zmienna Z wystepuje

Rodzaje wsakżników
empiryczne definicyjne interferencyjne
empiryczno- empiryczno- definicyjno- empiryczno-
definicyjne interferencyjne interferencyjne definicyjno-
interferencyjne

Hipoteza - twierdzenie co do którego istnieje prawdopodobieństwo że stanowić bedzie ono prawdziwe rozwiązanie postawionego problemu

Kryteria stawiane hipotezom naukowym:
1. musi być adekwatną odpowiedzią na problem
2. hipoteza musi byc najprostsza odpowiedzią na problem
3. musi byc tak sfoormułowana by łatwo było ją przyjąć lub odrzucić
4. nie może przyjmpowac postaci zbyt szerokiej generalizacji

Hipotezy przyczynowe - miedzy dwoma zmiennymi X i Y zachodzi związek przyczynowy gdy:
a) zmienna X jest warunkiem wystarczającym bądz niezbędnym badź tez warunkiem wystarczającym i niezbednym zarazem zajscia zmiennej Y
b) miedzy X i Y zachodzi pewien porządek czasowy taki że zmienne wyróznione jako przyczyny ( niezależne X) wystepuja nie pozniej niez zmienne wyroznione jako skutek (zmienne zależne Y)
c) zmienna X (niezalezna) wywołuje czy tez generuje zmienna Y (zależna)

Klasyfikacja hipotez:
a)istotnosciowe
- zmienne X1...Xn śa istotnedla zmiennej Y
- jeżeli X1 przyjmuje wartość v(X1)=k to zmienna y prezyjmuje wartość v(Y)=i
- zmienna X1 jest bardziej istotna dla Y niż zmienna X2
- zmienne X1...Xn wpływają na Y nie wchodząc ze sobą w interakcje
- zmienne X1...Xn wpływają na Y wchodząc ze soba w interakcje
b) zależnosciowe
- zmienna Y łączy związek funkcyjny ze zmienna X np. Y=a+bX

PROCES BADAWCZY
"Czynniki determinujące myslkenie naukowe studentów"
1. przedmiot badań
myslenie naukowe studentów
2. Cele badan
- identyfikacja czynników od ktorych zalezy myslenie naukowe
- opracowanie teoretycznego modelu zaleznosci miedzy mysleniem naukowym (Y) a zmiennymi niezaleznymi (X1...Xn)
- pomiar (diagnoza) zmiennej zaleznej (Y - myslenie naukowe) oraz zmiennych niezlaeznych uwzglednionych w modelu
- okreslenie zaleznosci miedzy zmiennymi
Zmienne niezalezne X wazne dla zmiennej zaleznej Y
a) zmienne niezalezne główne
- ogolna sprawnosc umysłowaX1
- tworcza postawa intelektualna X2
- inteligencja emocjonalna X3
b) zmienne niezalezne uboczne kontrolowane
- egocentryzm X4
- asertywność X5
Problematyka badawcza
a)problem główny "od czego zalezy myslenie naukowe studentów?"
b) problemy szczegołowe
- jaki jest poziom myslenia naukowego badanych studentów?
- jaki jest rozkład ogolnej sprawnosci umysłowej w badanej grupie?
- jaki jest rozkład pomiaru wyników tworczej postawy intelektualnej?
- jaka inteligencja emocjonalna charakteryzuje sie badani?
- jaki jest poziom egocentryzmu i asertywnosci badanych?
- czy myslenie naukowe jest zdeterminowane ogolną sprawnoscią umysłową?
- czy tworcza postawa intelektualna wpływana myslenie naukowe?
- czy istnieje zaleznosc miedzy inteligencja emocjonalą a mysleniem naukowym?
- jakie interakcje zachodza w obrebie zmiennych niezaleznych (ogolna sprawnosc umysłowa- tworcza postawa intelektualna, ogolna sprawnosc umysłowa - itneligencja emocjonalna, tworcza postawa intelektualna - inteligencja emocjonalna)
- która ze zmiennych ogolna sprawnosc umysłowa, tworcza postawa intelektualna, inteligencja emojonalna w najwazniejszym stopniu wyjasnia myslenie naukowe studnetów?
- jaka jest zaleznosc myslenia naukowego od egocentryzmu i asertywnosci?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Ana
Gość






PostWysłany: Czw 17:39, 17 Kwi 2008  

Wielkie dzieki Wesoly :*
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.zaocznipedagogika.fora.pl Strona Główna -> Wykłady i ćwiczenia - NOTATKI Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1
   
 
Opcje 
Zezwolenia Opcje
Kto jest na Forum Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Kto jest na Forum
 
Jumpbox
Kto jest na Forum
Skocz do:  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Theme FrayCan created by spleen & Download
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin