Forum www.zaocznipedagogika.fora.pl Strona Główna
 Strona glówna  •  FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy  •  Galerie  •  Rejestracja  •   Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj 
Socjologia wychowania- egzamin 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.zaocznipedagogika.fora.pl Strona Główna -> Egzaminy i zaliczenia ( SESJA)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor
Wiadomość
ssiiwwaa
Użytkownik



Dołączył: 08 Sty 2008
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 14:26, 18 Sty 2009  

Czy mogłby ktos wrzucic pierwszy wyklad z Socjologi wychowania? Bardzo prosze

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Bejbe
Użytkownik



Dołączył: 05 Sty 2008
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zawiercie

PostWysłany: Śro 13:31, 28 Sty 2009  

Wrzucam pierwszy wykład, niech ktoś wrzuci ten ostatni! Wesoly


Socjologia wychowania wykład I (20.12.2008)

Proces socjalizacji pierwotnej - w najbliższym środowisku (rodzina)

Socjologia wychowania-dyscyplina socjologii ogólnej - jej zadaniem jest wychowanie wartościowe i socjalizacja. Organizowanie takiego działania, w którym jesteśmy wdrażani do pełnienia pewnych ról społecznych, funkcjonowania w grupach społecznych, funkcjonowania w społeczeństwie.


Pedagogika - badanie, zajmowanie się wychowaniem w historycznym aspekcie powiązanym z filozofią, są tu pewne normy których trzeba przestrzegać, wzajemnie oddziaływanie wychowawcy i wychowanka

Florian Znaniecki - podejście humanistyczne, dokonał analizy mechanizmów społecznych zachodzących w wychowującym społeczeństwie, czyli zwrócił uwagę na relację między wychowawcą, a wychowankiem. W latach 20tych, 30tych XIXw. Hałasiński, Helena Radzińska

Koncepcja systemu społecznego (Znaniecki), podstawowe układy społeczne t5raktował jako systemy czyli czyny społeczne stosunki społeczne, osobowości społeczne, grupy społeczne, te systemy to społeczne rodzaje układów zamkniętych.

Systemowe ujęcie jest dość odległe od współczesnej teorii systemów dlatego, że układ zamknięty nie oznacza systemu zamkniętego we współczesnej terminologii, w dzisiejszym rozumieniu wszystkie rozpoznawane układy zamknięte są systemami otwartymi, pozostają one w wielu stosunkach i relacjach między sobą, a otaczającym środowiskiem, pogląd Znanieckiego warto odczytać na nowo czyli teoria wychowania jest procesem społecznym. Przedmiotem działalności wychowawczej jest osobnik społeczny powiązany z wieloma układami społecznymi i wychowawca kształtuje niewyizolowaną osobowość lecz swoiste układy społeczne czyli wychowanek powiązany jest z różnymi elementami układu społecznego, różnorodne wpływy między innymi wpływ rodziców, ich postaw, bliskich osób, grup odniesienia, takich z którymi się identyfikuje wychowanek albo do której chce należeć. Wychowanek w stosunku wychowawczym jest aktywnym partnerem a nie bierną osobą.

Indywidualność wychowanka jest indywidualną wartością, wychowanek bowiem nie noże być sztucznym wytworem innych ludzi. Najwyższy rozwój indywidualności można osiągnąć nie tyle poprzez wychowanie co przez samowychowanie.

Wychowanie to przekształcanie człowieka i jego otoczenia. Stąd też stanowi jednocześnie treść i wynik działań wychowawczych. Proces wychowawczy to komponent ogólnego rozwoju społecznego, jego podstawową funkcją jest przekazywanie kultury z pokolenia na pokolenie oraz przygotowanie dorastających pokoleń do czynnego i twórczego uczestnictwa w dynamice postępu społeczno-kulturowego. Proces ten jest napewno zróżnicowany w społeczeństwie o różnych ustrojach społeczno-gospodarczych i odpowiadającym im systemach oświatowych. Są różne instytucje, w których realizowany jest proces wychowawczy, jest to proces zróżnicowany, zależny w jakiej instytucji przebiega.

Etap dorastania do zadań (od 13-15 lat) sprzężony , połączony rozwój społeczny z rozwojem osobowości

Osobowość człowieka trzeba analizować w związku z otoczeniem tego człowieka. Osobowość to zbiór unikalnych i stosunkowo trwałych cech indywidualnych jednostki wyrażającej jej tożsamość, te cechy ukształtowane są w procesie biologicznego, psychicznego i społecznego rozwoju czyli w trakcie socjalizacji przez bliższe i dalsze środowisko społeczne oraz przez własną aktywność poznawczą.

Osobowość tworzą między innymi zdolności, zainteresowania, postawy, poglądy, motywacje, wartości, temperament.
Rozwój osobowości czyli jakościowe jej przemiany następują wtedy gdy stan obecny można uznać za wyżej zorganizowany niż stan poprzedni.

Można wyodrębnić rodzaje osobowości:
-osobowość autorytarna
są to silne predyspozycje do akceptowania i podzielenia antydemokratycznych przekonań (poglądy konserwatywne), postrzeganie świata przez pryzmat stereotypów i schematów

Merton-osobowości biurokratyczne, koncentrują się na biurokratycznych przypisach, nieważny człowiek tylko przepisy, takie zachowania przechodzą do życia codziennego

-Osobowość modalna-taka reprezentatywna dla danej grupy, cechy charakterystyczne dla większości osób z grupy, te cechy nazywają się osobowością modalną

Struktura społeczna jest to pewien układ wzajemnie powiązanych ze sobą grup społecznych, proces wychowania jest zróżnicowany i aktualizuje się w obrębie zróżnicowanych struktur, np. w małej grupie społecznej wychowanków, np. klasa szkolna. W toku zróżnicowania kształtuje się struktura grupy, kształtuje się również jej świadomość i opinia społeczna, zwiększa się spoistość (zaciśnia się więź)
i gotowość do zbiorowego podejmowania różnych, wspólnych zadań.

Należy obudzić, rozwinąć, utrwalić zalążek twórczy, aby te dążenia twórcze wyrażały się w solidarnej współpracy z innymi dla realizacji wspólnych celów.

Proces wychowania jest więc procesem twórczym w dużej mierze zależy od twórczej postawy wychowawcy. Tam gdzie nie ma tej twórczej postawy zerwany zostaje stozunek wychowawczy między wychowankiem, a wychowawcą i przestają być partnerami.
Wychowanie ma odniesienie do jednostki nawet wtedy gdy wychowawca ma doczynienia z grupą (np. klasa szkolna, wychowankowie w domu dziecka) ostatecznym jego zamiarem jest modyfikacja poszczególnych osób (ich zachowania) wchodzących w skład tej grupy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.zaocznipedagogika.fora.pl Strona Główna -> Egzaminy i zaliczenia ( SESJA) Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1
   
 
Opcje 
Zezwolenia Opcje
Kto jest na Forum Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Kto jest na Forum
 
Jumpbox
Kto jest na Forum
Skocz do:  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Theme FrayCan created by spleen & Download
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin