Forum www.zaocznipedagogika.fora.pl Strona Główna
 Strona glówna  •  FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy  •  Galerie  •  Rejestracja  •   Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj 
Pojęcia i systemy pedagogiczne - Szkoły alt. i kier. ped. 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.zaocznipedagogika.fora.pl Strona Główna -> Ćwiczenia Sem I
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor
Wiadomość
kameleonxx1
Administrator



Dołączył: 12 Gru 2007
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: ZAWIERCIE ==> GR 2

PostWysłany: Wto 10:36, 15 Sty 2008  

Witam, ma ktoś może opracowane ładnie i krótko kierunki w pedagogice? te co mają być na ostatnim i najbliższym kolokwium?
Ja wrzucam 10 szkół alternatywnych w których brakuje tylko jednej czwartej , ale może sie gdzieś znajdzie na necie , albo jak ktoś ma to też niech tutaj wklei..
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

ps. chyba każdy wie jak zapisać na dysku te szkoły?? jesli nie to na wszelki wypadek napisze =look prawym przyciskiem i zapisz obrazek jako... Wesoly


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kameleonxx1 dnia Wto 10:39, 15 Sty 2008, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gwendolyn
Użytkownik



Dołączył: 08 Sty 2008
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice, gr. 8

PostWysłany: Wto 18:38, 15 Sty 2008  

jakie kierunki obowiązują na kolokwium z pojęć i systemów??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Marcin
Użytkownik



Dołączył: 14 Gru 2007
Posty: 92
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsko-Biała Gr. I

PostWysłany: Śro 21:36, 16 Sty 2008  

Komu miałem wysłać szkołe sjudaka bo nie pamiętam://

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kameleonxx1
Administrator



Dołączył: 12 Gru 2007
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: ZAWIERCIE ==> GR 2

PostWysłany: Śro 23:29, 16 Sty 2008  

Nie wiem jakie obowiązują te kierunki.. Marcin orientujesz sie może? a jak nie to niech ktoś pomoże Wesoly

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Marcin
Użytkownik



Dołączył: 14 Gru 2007
Posty: 92
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsko-Biała Gr. I

PostWysłany: Śro 23:35, 16 Sty 2008  

Kierunki pedagogiczne:DD

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Marcin
Użytkownik



Dołączył: 14 Gru 2007
Posty: 92
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsko-Biała Gr. I

PostWysłany: Śro 23:50, 16 Sty 2008  

1) Pedagogika psychologiczna
a)funkcjonalizm -założenia (naturalizm i pajdocentryzm)
b)założenia ruchu nowego wychowania
c)założenia chyba progresywistycznej Deweya
d)założenia pedagogiki behawioralnej
2)założenia socjologizmu pedagogicznego
3) Pedagogika kultury
4)Antypedagogika
7)Szkoły alternatywne: Summerhill -szkoła swobodnego wychowania
Decroly`ego -szkoła dla życia przez życie
Freineta
Sjudaka
Poststeinerowska Hiberniaschule


Żeby zaliczyć kolosa to trzeba odpowiedzieć przynajmniej na 3 pytania,
Notatki z lekcji chyba nie musze pisać bo pewno to wszyscy mająWesoly


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gwendolyn
Użytkownik



Dołączył: 08 Sty 2008
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice, gr. 8

PostWysłany: Czw 12:34, 17 Sty 2008  

dzięki wielkie o to chodziło mi Wesoly
w prawdzie nas inne szkoły obowiązują ale to akurat wiem jakie Mruga

pozdro Wesoly


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Marcin
Użytkownik



Dołączył: 14 Gru 2007
Posty: 92
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsko-Biała Gr. I

PostWysłany: Czw 13:35, 17 Sty 2008  

spoczko:) owocnej nauki:ppp

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Marcin
Użytkownik



Dołączył: 14 Gru 2007
Posty: 92
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsko-Biała Gr. I

PostWysłany: Czw 20:34, 17 Sty 2008  

Ma ktoś regółki tych pojęć co mieliśmy sobie poszukać w książce Stefana Wołoszyna?!?!?!?!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kameleonxx1
Administrator



Dołączył: 12 Gru 2007
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: ZAWIERCIE ==> GR 2

PostWysłany: Sob 12:27, 19 Sty 2008  

Pojęcia są w wikipedii chyba najkrócej i najprosciej opisane Wesoly

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kameleonxx1
Administrator



Dołączył: 12 Gru 2007
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: ZAWIERCIE ==> GR 2

PostWysłany: Sob 14:13, 19 Sty 2008  

Antypedagogika - nurt w pedagogice negujący tradycyjną formę wychowania opierającą się na zasadzie "sterowania" życiem dziecka.

Antypedagogika w założeniu oddaje wolność do samodecydowania o sobie dziecku, a rolę nauczyciela sprowadza do "przewodnika" w myśl zasady lepiej wspierać zamiast wychowywać. Podstawowym warunkiem tego wspierania jest jego dobrowolność. Zdaniem antypedagogiki, dominującą w obecnym wychowaniu rolę wychowawcy i zasadę wychowawca wie lepiej niż wychowanek, co jest dla niego dobre, należy zastąpić prawem dziecka do wyboru opartym na zaufaniu, że wybierze ono dobrze, bo wychowanek wie lepiej niż wychowawca, co jest dla niego dobre.

Antypedagogika upomniała się o takie wartości jak:

* wolność;
* równość;
* przyjaźń;
* samostanowienie;
* odpowiedzialność każdego za siebie samego.

Pedagogika kultury
— dział pedagogiki, którego zadaniem jest kształcenie osobowości przez dobra kultury. Człowiek tworzy kulturę, ale i kultura tworzy człowieka, dlatego potrzebne jest zarazem wychowanie do kultury, jak i przez kulturę. Przez to człowiek odróżnia się od innych stworzeń i staje się człowiekiem.

Podstawowym zadaniem pedagogiki kultury jest badanie zjawisk i nurtów kultury: rozpoznawanie ich, ocenianie, by w końcu wyciągać z nich wnioski do wychowania. Istotnym zadaniem jest również takie przygotowanie wychowawców, by mogli wychować młodzież do mądrego korzystania z kultury, do rozróżniania destrukcyjnych i konstruktywnych elementów kultury, oraz by mogli tworzyć kulturę opartą na wartościach wyższych.

Pedagogika kultury kształtuje człowieka w trzech wymiarach: rozumienia dziedzictwa kulturowego, umiejętności wykorzystywania go w życiu codziennym i tworzeniu kultury dla przyszłych pokoleń.

Jednym z zadań pedagogiki kultury jest badanie współczesnych nurtów kulturowych i wyciąganie z nich wniosków dla pedagogiki.
Wychowanie „wolne” jest zgodne z naturą człowieka . Wszelkie ograniczenia tej natury jest wypaczeniem istoty ludzkiej . Dlatego tez wychowanie dziecka powinno odbywać się w tle przyrody i jej życia.

Założenia socjologizmu pedagogicznego
Założenia – koncepcja ta opierała się na determinizmie środowiskowym, a mianowicie na przekonaniu, że każdy osobnik żyjący jest określony przez zewnętrzne warunki życiowe, warunki środowiskowe, od których jest ściśle uzależniony.

Założenia pedagogi behawioralnej
Zasadnicze znaczenie przywiązuje się nie do wrodzonych zadatków i instynktów, lecz do wychowania, którego wynikiem powinny być wszystkie pożądane reakcje jednostki. U podstaw tych teorii leży teza o środowiskowym uwarunkowaniu postępowania człowieka. Behawioryzm we współczesnej psychologii wyrósł głównie z badań eksperymentalnych nad zwierzętami i małymi dziećmi. Przedmiotem psychologii behawiorystycznej nie jest dusza, świadomość, czy umysł lecz jedynie zachowanie się człowieka tzn. zespół reakcji dostępnych obiektywnej obserwacji.

Założenia progresywizmu :

Zgodnie z założeniami progresywizmu ,,dziecko staje się słońcem, wokół którego krążyć mają poczynania wychowawcze" .
J. Dewey - w swojej szkole - laboratorium dążył do tego, by proces kształcenia i wychowania uaktywniał dzieci, by odwoływał się do ich zainteresowań i doświadczeń, by uwzględniał istniejące między nimi różnice.

Założenia ruchu nowego wychowania
- chyba to (?)
Ruch Nowego Wychowania w swym założeniu dążył do indywidualizmu i swobody w wychowaniu dziecka. Ruch ów kształtowali głównie Henri Bergson i John Deway - myśliciele i filozofowie oraz pedagodzy: Alfred Binet, Owid Decroly, Adolphe Ferriere, Maria Montessori, Stanley Hall i inni. Założenia teoretyczne Ruchu Nowego Wychowania zawierały elementy wychowania estetycznego i podkreślały jego wartości.

Funkcjonalizm

FUNKCJONALIZM – od niego zaczyna się nowoczesna antropologia. Powstał w latach 20-stych XX wieku. Zrodził się w Wielkiej Brytanii za sprawą B. Malinowskiego i A. Radcliffe-Brown.
Początek funkcjonalizmu wiąże się z książką Malinowskiego „Argonauci zachodniego Pacyfiku”.
Podstawowe założenia funkcjonalizmu:

* sprzeciw wobec propozycji ewolucjonistycznych jako spekulatywnych;
* sprzeciw wobec kierunków kulturowo-historycznych w antropologii (dyfuzjonizmu) ze względu na przypisywanie przez nie ważnej roli formom wytworów kulturowych przy ignorowaniu ich funkcji;
* nacisk na badania empiryczne (obserwacja uczestnicząca);
* traktowanie kultury jako narzędzia zaspokajania ludzkich potrzeb (mechanizm adaptacyjny);
* traktowanie społeczeństwa jako organizmu złożonego z części, z których każda pełni określoną rolę z punktu widzenia zapewnienia optymalnej adaptacji; naczelne pytania funkcjonalizmu dotyczyły wzajemnych funkcjonalnych związków między elementami kultury oraz tego, w jaki sposób te elementy przyczyniają się lub umożliwiają utrzymanie się całości, której są częściami;
* determinizm ekologiczny.

Podstawowym założeniem funkcjonalizmu stało się przekonanie, że ludzka kultura jest złożoną wielowymiarową całością, której istnienie i funkcjonowanie analizować można w perspektywie synchronicznej, w kategoriach wzajemnych związków i współzależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi dziedzinami działalności kulturowej. Inaczej mówiąc, podstawowym problemem badawczym dla funkcjonalistów jest opisanie mechanizmu funkcjonowania danej kultury.


Pajdocentryzm (gr. pais – dziecko, łac. centrum – środek) – kierunek pedagogiczny przyznający dziecku centralną pozycję w procesach edukacji i opierający ten pogląd na przekonaniu o względnej doskonałości jego zadatków wrodzonych. Dlatego pajdocentryzm traktuje wychowanie jako samą tylko opiekę nad samorzutnym rozwojem dziecka, do którego należy dopasować programy, metody i organizacje pracy dydaktyczno-wychowawczej. Jednocześnie pajdocentryzm nie docenia roli nauczyciela i społecznych uwarunkowań edukacji.

Naturalizm (fr. naturalisme) - kierunek oparty na założeniu, że praca wychowawcza jest najbardziej skuteczna, gdy się ją przystosowuje do natury dziecka. Nazywany jest również bioetyką.

a) biologizm
• utożsamianie społeczeństwa z organizmem żywej istoty
• pojmowanie człowieka jako cząstki natury, człowiek zdeterminowany jest przez prawa natury
• pojmowanie życia jako wiecznej walki o byt


Na razie tyle znalazłem i chyba to wszystko.. jesli coś pominąłem albo jest coś źle to piszcie


Post został pochwalony 2 razy

Ostatnio zmieniony przez kameleonxx1 dnia Sob 15:56, 19 Sty 2008, w całości zmieniany 9 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Marti1988
Użytkownik



Dołączył: 15 Gru 2007
Posty: 64
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gr II :) <SIEWIERZ>

PostWysłany: Sob 22:00, 19 Sty 2008  

hehe szkoda że nie dałes to w prostszym języku JezykJezyk
a pajdocentryzm to to samo co naturalizm Wesoly tak mowiła p Gawlik Wesoly


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Marti1988
Użytkownik



Dołączył: 15 Gru 2007
Posty: 64
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gr II :) <SIEWIERZ>

PostWysłany: Sob 22:03, 19 Sty 2008  

i przy okazji... w piątek na konsultacjach jeden facet pisał z pojęć u p Gawlik... i było
1. porównaj pedagogike socjologiczną i naturalizm (czyli pajdocentryzm)
2. pedagogika behawioralna
3. szkoła summerhill
a na kolosie maja byc dwie grupy... więc moze któras to będzie miała Wesoly


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Aurelya
Użytkownik



Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 23:12, 19 Sty 2008  

ja dzisiaj pisałam i miałam:
1.omów założenia pedagogiki kultury
2. porównać socjologizm pedagogiczny i behawioryzm
3. porównać summerhill i steinera
4. założenia neturalizmu


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Marti1988
Użytkownik



Dołączył: 15 Gru 2007
Posty: 64
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gr II :) <SIEWIERZ>

PostWysłany: Sob 23:25, 19 Sty 2008  

czyli powtarza sie summerhill ten behawioryzm , pajdocentryzm i socjologizm pedagogiczny...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.zaocznipedagogika.fora.pl Strona Główna -> Ćwiczenia Sem I Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2
   
 
Opcje 
Zezwolenia Opcje
Kto jest na Forum Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Kto jest na Forum
 
Jumpbox
Kto jest na Forum
Skocz do:  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Theme FrayCan created by spleen & Download
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin