Autor Wiadomość
kameleonxx1
PostWysłany: Czw 2:08, 07 Lut 2008    Temat postu:

u mnie na przykład Do bani... Smutny
Paati
PostWysłany: Śro 22:12, 06 Lut 2008    Temat postu:

i jak Wam poszło ?? mam nadzieje ze dobrze
gumolina
PostWysłany: Śro 17:27, 06 Lut 2008    Temat postu:

coś czuje że dzisiaj znowu uwalę. Zapowiada się wieczny student Jezyk
kameleonxx1
PostWysłany: Czw 11:42, 31 Sty 2008    Temat postu:

Orientuje sie ktoś może co bedzie na poprawce we wtorek ??
Marti1988
PostWysłany: Sob 23:25, 19 Sty 2008    Temat postu:

czyli powtarza sie summerhill ten behawioryzm , pajdocentryzm i socjologizm pedagogiczny...
Aurelya
PostWysłany: Sob 23:12, 19 Sty 2008    Temat postu:

ja dzisiaj pisałam i miałam:
1.omów założenia pedagogiki kultury
2. porównać socjologizm pedagogiczny i behawioryzm
3. porównać summerhill i steinera
4. założenia neturalizmu
Marti1988
PostWysłany: Sob 22:03, 19 Sty 2008    Temat postu:

i przy okazji... w piątek na konsultacjach jeden facet pisał z pojęć u p Gawlik... i było
1. porównaj pedagogike socjologiczną i naturalizm (czyli pajdocentryzm)
2. pedagogika behawioralna
3. szkoła summerhill
a na kolosie maja byc dwie grupy... więc moze któras to będzie miała Wesoly
Marti1988
PostWysłany: Sob 22:00, 19 Sty 2008    Temat postu:

hehe szkoda że nie dałes to w prostszym języku JezykJezyk
a pajdocentryzm to to samo co naturalizm Wesoly tak mowiła p Gawlik Wesoly
kameleonxx1
PostWysłany: Sob 14:13, 19 Sty 2008    Temat postu:

Antypedagogika - nurt w pedagogice negujący tradycyjną formę wychowania opierającą się na zasadzie "sterowania" życiem dziecka.

Antypedagogika w założeniu oddaje wolność do samodecydowania o sobie dziecku, a rolę nauczyciela sprowadza do "przewodnika" w myśl zasady lepiej wspierać zamiast wychowywać. Podstawowym warunkiem tego wspierania jest jego dobrowolność. Zdaniem antypedagogiki, dominującą w obecnym wychowaniu rolę wychowawcy i zasadę wychowawca wie lepiej niż wychowanek, co jest dla niego dobre, należy zastąpić prawem dziecka do wyboru opartym na zaufaniu, że wybierze ono dobrze, bo wychowanek wie lepiej niż wychowawca, co jest dla niego dobre.

Antypedagogika upomniała się o takie wartości jak:

* wolność;
* równość;
* przyjaźń;
* samostanowienie;
* odpowiedzialność każdego za siebie samego.

Pedagogika kultury
— dział pedagogiki, którego zadaniem jest kształcenie osobowości przez dobra kultury. Człowiek tworzy kulturę, ale i kultura tworzy człowieka, dlatego potrzebne jest zarazem wychowanie do kultury, jak i przez kulturę. Przez to człowiek odróżnia się od innych stworzeń i staje się człowiekiem.

Podstawowym zadaniem pedagogiki kultury jest badanie zjawisk i nurtów kultury: rozpoznawanie ich, ocenianie, by w końcu wyciągać z nich wnioski do wychowania. Istotnym zadaniem jest również takie przygotowanie wychowawców, by mogli wychować młodzież do mądrego korzystania z kultury, do rozróżniania destrukcyjnych i konstruktywnych elementów kultury, oraz by mogli tworzyć kulturę opartą na wartościach wyższych.

Pedagogika kultury kształtuje człowieka w trzech wymiarach: rozumienia dziedzictwa kulturowego, umiejętności wykorzystywania go w życiu codziennym i tworzeniu kultury dla przyszłych pokoleń.

Jednym z zadań pedagogiki kultury jest badanie współczesnych nurtów kulturowych i wyciąganie z nich wniosków dla pedagogiki.
Wychowanie „wolne” jest zgodne z naturą człowieka . Wszelkie ograniczenia tej natury jest wypaczeniem istoty ludzkiej . Dlatego tez wychowanie dziecka powinno odbywać się w tle przyrody i jej życia.

Założenia socjologizmu pedagogicznego
Założenia – koncepcja ta opierała się na determinizmie środowiskowym, a mianowicie na przekonaniu, że każdy osobnik żyjący jest określony przez zewnętrzne warunki życiowe, warunki środowiskowe, od których jest ściśle uzależniony.

Założenia pedagogi behawioralnej
Zasadnicze znaczenie przywiązuje się nie do wrodzonych zadatków i instynktów, lecz do wychowania, którego wynikiem powinny być wszystkie pożądane reakcje jednostki. U podstaw tych teorii leży teza o środowiskowym uwarunkowaniu postępowania człowieka. Behawioryzm we współczesnej psychologii wyrósł głównie z badań eksperymentalnych nad zwierzętami i małymi dziećmi. Przedmiotem psychologii behawiorystycznej nie jest dusza, świadomość, czy umysł lecz jedynie zachowanie się człowieka tzn. zespół reakcji dostępnych obiektywnej obserwacji.

Założenia progresywizmu :

Zgodnie z założeniami progresywizmu ,,dziecko staje się słońcem, wokół którego krążyć mają poczynania wychowawcze" .
J. Dewey - w swojej szkole - laboratorium dążył do tego, by proces kształcenia i wychowania uaktywniał dzieci, by odwoływał się do ich zainteresowań i doświadczeń, by uwzględniał istniejące między nimi różnice.

Założenia ruchu nowego wychowania
- chyba to (?)
Ruch Nowego Wychowania w swym założeniu dążył do indywidualizmu i swobody w wychowaniu dziecka. Ruch ów kształtowali głównie Henri Bergson i John Deway - myśliciele i filozofowie oraz pedagodzy: Alfred Binet, Owid Decroly, Adolphe Ferriere, Maria Montessori, Stanley Hall i inni. Założenia teoretyczne Ruchu Nowego Wychowania zawierały elementy wychowania estetycznego i podkreślały jego wartości.

Funkcjonalizm

FUNKCJONALIZM – od niego zaczyna się nowoczesna antropologia. Powstał w latach 20-stych XX wieku. Zrodził się w Wielkiej Brytanii za sprawą B. Malinowskiego i A. Radcliffe-Brown.
Początek funkcjonalizmu wiąże się z książką Malinowskiego „Argonauci zachodniego Pacyfiku”.
Podstawowe założenia funkcjonalizmu:

* sprzeciw wobec propozycji ewolucjonistycznych jako spekulatywnych;
* sprzeciw wobec kierunków kulturowo-historycznych w antropologii (dyfuzjonizmu) ze względu na przypisywanie przez nie ważnej roli formom wytworów kulturowych przy ignorowaniu ich funkcji;
* nacisk na badania empiryczne (obserwacja uczestnicząca);
* traktowanie kultury jako narzędzia zaspokajania ludzkich potrzeb (mechanizm adaptacyjny);
* traktowanie społeczeństwa jako organizmu złożonego z części, z których każda pełni określoną rolę z punktu widzenia zapewnienia optymalnej adaptacji; naczelne pytania funkcjonalizmu dotyczyły wzajemnych funkcjonalnych związków między elementami kultury oraz tego, w jaki sposób te elementy przyczyniają się lub umożliwiają utrzymanie się całości, której są częściami;
* determinizm ekologiczny.

Podstawowym założeniem funkcjonalizmu stało się przekonanie, że ludzka kultura jest złożoną wielowymiarową całością, której istnienie i funkcjonowanie analizować można w perspektywie synchronicznej, w kategoriach wzajemnych związków i współzależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi dziedzinami działalności kulturowej. Inaczej mówiąc, podstawowym problemem badawczym dla funkcjonalistów jest opisanie mechanizmu funkcjonowania danej kultury.


Pajdocentryzm (gr. pais – dziecko, łac. centrum – środek) – kierunek pedagogiczny przyznający dziecku centralną pozycję w procesach edukacji i opierający ten pogląd na przekonaniu o względnej doskonałości jego zadatków wrodzonych. Dlatego pajdocentryzm traktuje wychowanie jako samą tylko opiekę nad samorzutnym rozwojem dziecka, do którego należy dopasować programy, metody i organizacje pracy dydaktyczno-wychowawczej. Jednocześnie pajdocentryzm nie docenia roli nauczyciela i społecznych uwarunkowań edukacji.

Naturalizm (fr. naturalisme) - kierunek oparty na założeniu, że praca wychowawcza jest najbardziej skuteczna, gdy się ją przystosowuje do natury dziecka. Nazywany jest również bioetyką.

a) biologizm
• utożsamianie społeczeństwa z organizmem żywej istoty
• pojmowanie człowieka jako cząstki natury, człowiek zdeterminowany jest przez prawa natury
• pojmowanie życia jako wiecznej walki o byt


Na razie tyle znalazłem i chyba to wszystko.. jesli coś pominąłem albo jest coś źle to piszcie
kameleonxx1
PostWysłany: Sob 12:27, 19 Sty 2008    Temat postu:

Pojęcia są w wikipedii chyba najkrócej i najprosciej opisane Wesoly
Marcin
PostWysłany: Czw 20:34, 17 Sty 2008    Temat postu:

Ma ktoś regółki tych pojęć co mieliśmy sobie poszukać w książce Stefana Wołoszyna?!?!?!?!
Marcin
PostWysłany: Czw 13:35, 17 Sty 2008    Temat postu:

spoczko:) owocnej nauki:ppp
gwendolyn
PostWysłany: Czw 12:34, 17 Sty 2008    Temat postu:

dzięki wielkie o to chodziło mi Wesoly
w prawdzie nas inne szkoły obowiązują ale to akurat wiem jakie Mruga

pozdro Wesoly
Marcin
PostWysłany: Śro 23:50, 16 Sty 2008    Temat postu:

1) Pedagogika psychologiczna
a)funkcjonalizm -założenia (naturalizm i pajdocentryzm)
b)założenia ruchu nowego wychowania
c)założenia chyba progresywistycznej Deweya
d)założenia pedagogiki behawioralnej
2)założenia socjologizmu pedagogicznego
3) Pedagogika kultury
4)Antypedagogika
7)Szkoły alternatywne: Summerhill -szkoła swobodnego wychowania
Decroly`ego -szkoła dla życia przez życie
Freineta
Sjudaka
Poststeinerowska Hiberniaschule


Żeby zaliczyć kolosa to trzeba odpowiedzieć przynajmniej na 3 pytania,
Notatki z lekcji chyba nie musze pisać bo pewno to wszyscy mająWesoly
Marcin
PostWysłany: Śro 23:35, 16 Sty 2008    Temat postu:

Kierunki pedagogiczne:DD

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group